For English version click here.
W 32 wydaniu magazynu „Artysta i sztuka” ukazał się obszerny artykuł – wywiad z Arkadiuszem Dzielawskim. Archiwalny egzemplarz jest wciąż dostępny na stronie wydawnictwa, zamówić go można klikając tutaj.
Dzięki uprzejmości Pana Tomasza Muellera oraz Pani Niny Kinitz z czasopisma „Artysta i sztuka” mamy przyjemność podzielić się z Państwem tym interesującym wywiadem. Zapraszamy do lektury.
MAGICZNE SNY O PRZEMIJANIU
Arkadiusz Dzielawski nie musi deformować rzeczywistości, aby pokazać tkwiącą w niej magię. Tajemnica sugestywności zaokrąglonych obrazów tkwi w budowaniu zaskakujących metafor, spotęgowanych efektowną grą świateł i cieni oraz oryginalnymi rozwiązaniami kompozycyjnymi. Nie bez znaczenia pozostaje także zamiłowanie do symetryczności i harmonii oraz fascynacja tradycją XVII-wiecznego malarstwa flamandzkiego. Jakie jeszcze tajemnice kryje w sobie nadrealistyczna twórczość tego częstochowskiego artysty?
TEKST: NINA KINITZ
Nina Kinitz: Twoje obrazy przypominają lustra, w których odbija się znana nam rzeczywistość, spowita aurą niesamowitości i snu. Czy tworzysz je, aby zachwycić odbiorców surrealistyczną estetyką, czy raczej zachęcić do nawiązania interakcji z bohaterami prac?
Arkadiusz Dzielawski: Chcę zaprosić widzów do dialogu. Nie bez powodu w centralnym punkcie większości moich prac znajduje się postać, która patrzy na odbiorcę, jakby chciała z nim pogadać. Przykładem jest choćby kataryniarz, który uchyla kapelusza, zupełnie jakby mówił: „chodź, zobacz, co tu się dzieje”. Poprzez twórczość staram się zapisać obraz teraźniejszości w sposób, w jaki ja ją postrzegam. Chcę zwrócić uwagę na zwykłe przedmioty – stary telefon lub czajnik, które mają swój urok. Pokazuję, że piękno może tkwić nawet w starych dłoniach lub garnku, z którego wychodzi dżdżownica. Często poruszam tematykę związaną z przemijaniem – szukam odpowiedzi na pytania: dokąd zmierzamy i co dzieje się z nami po śmierci. Lubię też dawać przedmiotom drugie życie. Zbieram dzbany, stare deski, ramy i inne przykłady dawnego rzemiosła, które bezmyślnie wyrzucono. Stają się one później elementami moich prac.
NK: Czy to właśnie przedmioty są Twoim głównym źródłem natchnienia?
AD: Inspirują mnie niespotykane rzeczy, w których tkwi ulotny urok minionych czasów. Zestawiam je ze sobą niczym dokumentalista, tworząc opowieści z nadrealistycznego świata. Kiedyś w większym stopniu inspirowała mnie sztuka innych twórców, ponieważ sam poszukiwałem jeszcze swojego języka artystycznego wyrazu. Teraz jest inaczej. Nadal jednak zachwyca mnie twórczość Dalego, fascynują mnie obrazy Józefa Mehoffera czy Jacka Malczewskiego. Gdy je widzę, czuję się oczyszczony i pełen energii do działania. Inspirują mnie także kadry z „Pachnidła”. Największym źródłem twórczej motywacji są jednak moje wnuki – wystarczy, że je odwiedzę, by poczuć, że chce mi się żyć.
NK: Malowanie i tworzenie instalacji to jednak nie jedyna sfera Twojej działalności. Jesteś też pomysłodawcą festiwalu sztuki „Realizm, a zmysły mami”.
AD: To prawda. Jestem kuratorem festiwalu sztuki nadrealistycznej w Częstochowie, w którym uczestniczą malarze, rzeźbiarze, fotograficy i ludzie teatru. Mam nadzieję, że zapisze się on na stałe w kalendarzu polskich wydarzeń kulturalnych. Nasze plany są ambitne – chcemy, aby „Realizm, a zmysły mami” stał się imprezą ogólnopolską, a może nawet międzynarodową, jeżeli uda nam się uzyskać odpowiednie wsparcie. Poza tworzeniem chcę popularyzować sztukę realizmu magicznego i prezentować jej różnorodność. Nadrealizm to przecież nie tylko obrazy i zdjęcia, ale także rzeźby, instalacje oraz działania parateatralne. W Częstochowie jest wielu artystów działających w tym nurcie, więc mamy się czym chwalić.
ZA DRZWIAMI ATELIER
W mojej pracowni stoi specjalna klatka, w której zamykam się na czas malowania. Jej konstrukcja pozwala mi utrzymywać łokcie na wysokości klatki piersiowej, odciążając kręgosłup. Nie korzystam z niej tylko podczas malowania wysokich obrazów. Na półkach stoją farby Winsor & Newton, Talens i Rembrandt oraz kilka kolorów farb produkcji chińskiej. Już z daleka widać wielki słój z terpentyną wenecką, którą samodzielnie wyrabiam. Po zmieszaniu z olejem terpentynowym wykorzystuję ją do wykonywania laserunków. Do gruntowania używam kleju kostnego. Z mediów stosuję liquid Winsora & Newtona, który pozwala mi zniwelować problem związany ze zbyt długim wysychaniem farb. Używam szerokiej gamy pędzli – od bardzo grubych aż po numer 00 – są to pędzle nylonowe i z naturalnym włosiem. W pracowni mam też narzędzia stosowane przez złotników i stare diaksy stomatologiczne – służą mi one do wycinania elementów. Samodzielnie przygotowuję ramy do obrazów, dlatego na co dzień korzystam także z frezarki, wiertarki, hebli i wyrzynarki.
Lubię pracować na dużych formatach, ponieważ silniej oddziałują na odbiorcę. Istotny jest też dla mnie kształt. Tworzenie dzieł o zaokrąglonych brzegach pozwala mi na zastosowanie rozwiązań kompozycyjnych, których nie mógłbym wprowadzić na planie prostokąta. Nietypowy kształt prac ma także wymiar symboliczny – zwraca uwagę na nieboskłon, który często przewija się w mojej twórczości. Potęguje też nastrój niesamowitości, sugerując obecność sfery sacrum i elementów nadrealistycznych. Zaokrąglenie obrazów w połączeniu z charakterystyczną kompozycją sprawia, że widz patrzy na dzieło jakby spoglądał przez okno katedry. Maluję obrazy w sposób, w jaki tworzy się witraże – niektóre detale doprowadzam do perfekcji, a w przypadku innych pozwalam sobie na swobodę malarską. Gdyby wszystkie fragmenty pracy były równie dopracowane, dzieło stałoby się nudne. W każdym obrazie staram się pozostawiać ślady pędzla, aby pokazać, że stworzył go człowiek a nie maszyna.
Kiedyś malowałem na płótnie, lecz obecnie wybieram płytę HDF. Złocenie oraz srebrzenie powierzchni jest procesem mechanicznym, który sprawia, że płótno staje się podatniejsze na uszkodzenia, dlatego przestałem na nim pracować. Proces twórczy rozpoczynam od naszkicowania pomysłu węglem, kredką lub akwarelą. Następnie za pomocą farb wodnych, tempery lub akryli wykonuję dokładniejszy rysunek ze światłocieniem. W kolejnym etapie nanoszę imprimiturę, np. w kolorze oliwkowej zieleni – dzięki niej podobrazie staje się mniej chłonne. Często pozostawiam zielenie w partiach ciała lub cieniach. Podczas malowania powracam po kilka razy do jednego elementu. Często eksperymentuję ze złoceniem lub srebrzeniem, tworzę też instalacje i obrazy, które wychodzą poza ramy. Dwuwymiarowość przestaje mi wystarczać.
Mógłbym długo pracować nad obrazem. Tym bardziej, że na każde 5 minut malowania przypada u mnie 10 minut patrzenia na pracę. Zdarzały mi się już sytuacje, w których przez 3 tygodnie od daty sprzedaży dzieła, wprowadzałem w nim poprawki. Trudno mi się rozstać z moimi pracami. W każdej z nich zostawiam dużą część siebie. Miał rację ktoś, kto kiedyś powiedział, że płacąc za obraz, kupuje się cząstkę artysty.
About the Author: Art Éclat
Related posts
Introducing Arkadiusz Dzielawski
Tomasz Alen Kopera in TV
Anthropocene
New painting by Tomasz Alen Kopera – DR02
Fantasy Art Auction – November 2022
Arkadiusz Dzielawski – opening of the EXHIBITION
Licence for the use of art by Tomasz Alen Kopera
Meeting with Tomasz Alen Kopera
Christmas wishes 2018
Magical Art. Surrealism and Magic Realism 7 June 2022
New Painting – „Little sleep” by Siegfried Zademack
Charity Auction – The Great Orchestra of Christmas Charity 2024
Beksiński in Warsaw – visiting exhibition
Interview with Tomasz Alen Kopera – January 2019
New Painting by Tomasz Alen Kopera
Charity for support of Wroclaw Hospice for Children
Christmas wishes 2017
New Year 2018 wishes
Exhibition in Dublin of Tomasz Alen Kopera ‘s Art
“Escape from Heaven” by Nelly Molnar
Happy St. Patrick’s Day
Meet Anna Kopera
New Year wishes for 2019
Expo Targira-art & main exhibition of paintings by Tomasz Alen Kopera
FANTASY ART AUCTION – June 2022
Way of life inspired by the art of Tomasz Alen Kopera
Summer meeting with Tomasz Alen Kopera
Exhibition “Duality” – Tomasz Alen Kopera
The Great Orchestra of Christmas Charity
New painting by Siegfried Zademack
Project “Metamorfoza”
Visiting Arkadiusz Dzielawski
Tattoo with painting by Tomasz Alen Kopera
Paintings & Music – Arkadiusz Dzielawski & Lomabrd band
“Space, time & light” Siegfried Zademack exhibition
“Back to Nature” – exhibition of works by Tomasz Alen Kopera
Exhibition “The Pre-Raphaelites” – Arkadiusz Dzielawski
Interview with Arkadiusz Dzielawski
New painting by Tomasz Alen Kopera – M17
Christmas wishes 2019
Peace for Ukraine
New video – “Portal XVII” by Arkadiusz Dzielawski
Visiting Re-Art Fine Art Printing & Editions
New Year wishes for 2020
New painting by Arkadiusz Dzielawski
Exhibition “Dreamscapes” edition 6
Siegfried Zademack – visionary artist – English Version
Christmas wishes 2020
Meeting with Arkadiusz Dzielawski and Mariusz Chrząstek
Painting “Koh i noor” by Arkadiusz Dzielawski
Opening of the Exhibition ““MAGICAL DREAMS VII”
Our recent meeting with Tomasz Alen Kopera
Visiting the Exhibition of paintings by Zdzisław Beksiński
Christmas wishes 2022
Tomasz Alen Kopera and his Limited Editions
New Video – Oil Paintings by Tomasz Alen Kopera
Arkadiusz Dzielawski – EXHIBITION
Meeting Tomasz Alen Kopera in Krakow
Easter wishes 2019
Exhibition “Back to Nature” by Tomasz Alen Kopera
New painting by Tomasz Alen Kopera
New painting “Tribute to Old Masters” is ready
New artwork by Tomasz Alen Kopera
„Aukcja Sztuki Fantastycznej” – listopad 2020
Siegfried Zademack Exhibition
Catalogue with paintings by Tomasz Alen Kopera
New Painting by Tomasz Alen Kopera – C022
New Painting by Arkadiusz Dzielawski – Portal XII
Art Book “Dreamscapes” Edition SIX
New Painting by Tomasz Alen Kopera – “One Cent”
Charity Auction in Krakow, November 2015
New Painting by Arkadiusz Dzielawski – Portal XIV
Tomasz Alen Kopera in Warsaw – EXHIBITION
Tomasz Alen Kopera – Exhibition in Dublin
Meeting with Arkadiusz Dzielawski
Exhibition „KOBIETA -współcześni artyści i artystki pamięci Anny Bilińskiej”
Christmas wishes 2023
“Fantasy Art Auction” – 16 Feb 2022
New painting “Portal XVII – Spring” by Arkadiusz Dzielawski
New painting by Arkadiusz Dzielawski – “Portal XI”
Exhibition “Into the Woods II”
Upcoming Fantasy Art Auction
Upcoming “Fantasy Art Auction” – 27 Nov 2021
“Paradisial Hell I”
Meeting Lukas Kandl
Tomasz Alen Kopera EXHIBITION
The Great Orchestra of Christmas Charity 2019
Siegfried Zademack – artysta wizjoner
Upcoming “Fantasy Art Auction” – 19 June 2021
Creation process in progress
Siegfried Zademack Exhibition in Bremen
Siegfried Zademack – Exhibition 12 May 2023
New painting by Tomasz Alen Kopera
Charity Auction – The Great Orchestra of Christmas Charity 2021
“Once Around the Halo” – poetry book with paintings by Tomasz Alen Kopera
Exhibition “Magical Dreams IV” in Wroclaw
Christmas wishes 2021
The Great Orchestra of Christmas Charity 2020
Meeting with Arkadiusz Dzielawski
The exhibition “Polish Contemporary Art: Surrealism & Magic Realism” in Desa Unicum
Our Story – Historia Galerii Artéclat
Charity Auction – The Great Orchestra of Christmas Charity 2024
Charity Auction – The Great Orchestra of Christmas Charity 2022
New Year 2022
Great art can be truly inspiring
Charity Auction – The Great Orchestra of Christmas Charity 2023
Tomasz Alen Kopera in Warsaw
New painting by Tomasz Alen Kopera – DR01
Exhibition ““MAGICAL DREAMS VII”
TR4 – “Tribute to Old Masters”
New painting by Tomasz Alen Kopera – D020
Tomasz Alen Kopera – exhibition in New York
Artéclat Calendar 2017 with artwork by Tomasz Alen Kopera
Expo Targira-art 2019
Arkadiusz Dzielawski in Paris Grand Palais
Happy New Year
Tomasz Alen Kopera – EXHIBITION
Blog Categories
Recent Posts
- New painting “Portal XVII – Spring” by Arkadiusz Dzielawski February 19, 2024
- Charity Auction – The Great Orchestra of Christmas Charity 2024 January 26, 2024
- Christmas wishes 2023 December 22, 2023
- Anthropocene December 19, 2023
- Charity Auction – The Great Orchestra of Christmas Charity 2024 December 14, 2023
Archives
- February 2024
- January 2024
- December 2023
- October 2023
- September 2023
- August 2023
- July 2023
- June 2023
- May 2023
- April 2023
- March 2023
- January 2023
- December 2022
- November 2022
- October 2022
- September 2022
- June 2022
- May 2022
- April 2022
- March 2022
- February 2022
- January 2022
- December 2021
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- July 2021
- June 2021
- February 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- September 2020
- July 2020
- June 2020
- May 2020
- February 2020
- January 2020
- December 2019
- September 2019
- May 2019
- April 2019
- March 2019
- January 2019
- December 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- June 2017
- May 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- August 2016
- July 2016
- May 2016
- March 2016
- February 2016
- November 2015
- October 2015
- August 2015
- June 2015
- March 2015
- November 2014
- September 2014
- June 2014
- May 2014
- March 2014